14 jan. 2012

Smarrigt gott kan jag lova

1 kg.            kycklingfile 
5 dl.             grädde
5 dl              creme fraice
21/2 msk    kycklingfond
2      msk     kinesisk soya
11/2-2 tsk   sambal oelek
10                soltorkade tomater i olja
5-6      tsk    provenceialsk örtkrydda  ( heter Herbes Provence en påse bland
                                                                  kryddor. kan vara svår att finna )

Brukar dela kycklingfileerna 1 ggr.
Stek dem och krydda med salt och peppar.
Låt de soltorkade tomaterna rinna av.
Blanda alla ingrediensernaderna till såsen och koka minst 20 min.

Häll såsen över kycklingfileerna och låt gärna stå 6 tim eller mer. ( är ej nödvänding så länge, men det blir godare smak. Kan göras dagen innan.)

Servera med ris eller någon slags potatis.

2 kommentarer:

  1. En supergod rätt som jag lagat flera gånger. Så bra du delar med dej av receptet så fler kan få prova.
    Ha en go lördag hos er nu.
    Kramr OM

    SvaraRadera
  2. Jag tror dig men inget för en vegetarian som jag.

    SvaraRadera